Díl 1.: Nejlépe hodnocené praxe z interny v ČR (pro mediky)

neděle 18. srpna 2019

Díl 1.: Nejlépe hodnocené praxe z interny v ČR (pro mediky)


Jak jsem slíbila, vyhodnotila jsem výsledky ankety, která kolovala na fb mezi různými ročníkovými skupinami fakult napříč ČR. Získala jsem celkem kolem 50ti názorů, což je pro nějakou tu statistiku už celkem fajn. Samozřejmě anketa je stále otevřená a pokud někdo máte chuť sdílet, tak budu ráda. odkaz zde.

Informací je tolik, že by tento článek měl 9 stránek ve Wordu, takže jsem se rozhodla to rozdělit na jednotlivé podkapitoly.

Začnu tím (pro mě) nejzajímavějším, a to jsou interní oddělení - nejlépe hodnocené a obecně doporučované.


Praha:

Nemocnice pod Petřinem u Milosrdných sester – Obecně jedna z nejčastěji zmiňovaných nemocnic, všechny názory velmi pozitivní!
,,Domluveno se sekretářkou intern. oddělení. Byla jsem přidělena ke konkrétní doktorce. Zapojena do provozu jako sekundář. Měla jsem na starost svůj pokoj se třemi pacienty. Psala jsem dekurzy, propustky, léky (samozřejmě pak po mně vše kontrolovala doktorka, ale primární úkol byl můj.) Všichni byli moc vstřícní, jak doktorky, tak sestřičky. Konečně měl člověk pocit, že dělá něco užitečného a není jen kritizován a odstrkován co nejdále od pacienta.
Druhý názor : Přidělen k dr. Šnajdrové. Všichni ochotní, vše, co si chtěl vyzkoušet, se dalo splnit. Po domluvě šlo odejít dříve. Vyzkoušel si kanylaci perif. Žíly, odběry, aplikaci injekcí, sepsání propouštěcí zprávy, vedení dekurzu.
V průměru zde strávíte asi 6 hod.
Třětí názor: ,,Určitě bych oddělení doporučila, praxe byla velmi užitečná. Hlavně fyzikální vyšetření a práci s dokumentací v systému. Lékaři se mi věnovali, jak to šlo. Stejně tak i sestry. Přidělena MUDr. Šnajdrová.“
,,Odběr anamnézy - mnohokrát denně, konečně čas si to pořádně vyzkoušet a procvičit. Mnohokrát kompletní fyzikální vyšetření včetně per rectum - konečně možnost si to zautomatizovat. Měření tlaku. Samostatné sepisování dekurzů, předoperačních vyšetření, propouštěcích zpráv atd. Popis EKG mnohokrát denně. Konzultace předepisovaných léků. Viděli jsme i mnoho koloskopíí/ gastroskopie. Ano, sice jsme neměli možnost vyzkoušet si věci jako cévkování apod, ale zato jsem si zautomatizovala odebírání anamnézy a kompletní fyzikální vyšetření u pacientů všech věkových kategorií, což považuji za poměrně cenné. Ve škole pracuje člověk hodně ve skupinách nebo alespoň ve dvojicích, tato praxe ho ale naučí být více samostatný a věřit si.„

FNKV – Vyzkoušeno dost výkonů: Cévkování muže, vyšetření per rectum, odběr krve, aplikace injekcí, test na okultní krvácení (bed side), EKG, vizity a psaní do dokumentace. Plus jsem mohla koukat na pleuralní punkci, zavádění CŽK na jipce a dialýzy. Do ničeho mě nenutili a nechali mě dělat co jsem chtěla. Věnovala se mi mladá lékařka po škole, občas vedoucí odd.

Interní klinika 3. LF a Thomayerovy nemocnice - ,,I na jiných pracovištích, než bylo lůžkové odd., měli lékaři celkem zájem o to, aby si studenti z jejich pracoviště něco odnesli (sono/echo, příjmová amb., JIP, dialýza...) - běžné denní vizity na lůžkovém odd. + psaní dekurzů, cévkování MM.“
Druhý názor: ,,První dva dny jsem měla smůlu na MUDr. Marczel, která mi řekla, že nemá čas ani náladu na mediky, ale byla tam alespoň hrozně fajn staniční. Po zbytek stáže jsem měla MUDr. Phamovou a ta byla super. Výkony např. per rectum, cévkování, podávání erymasy s křížovou zkouškou, venepunkce, sono, psaní dekurzů a propouštěcích zpráv, každé ráno jsem dostala pacienty na celkové vyšetření. „
Třetí názor: ,,Trochu jsem se vnucovala, ale sami se i nabízeli. Elektrickou kardioverzi, natáčení EKG, hodnocení, punkce fluidothoraxu jako asistence a sepisování příjmové a propouštecí zprávy. Zhruba 8 hodin každý den.“
POZOR: Na tuto nemocnici došlo také více negativních názorů! Např. na všeobecnou internu: 
,,Občas se mi někdo chvíli věnoval, ale vštinou ne, Nikdo mi nebyl přidělen a musela jsem chodit a ptát se, kam můžu jít a co můžu dělat. Což mi nepříjde jako nic špatného, kdybych se u toho necítila, že strašně obtěžuji a že mi prostě něčím zaplácli čas."

Kladno – Sešlo se více názorů, všechny pozitivní. Studenti zmiňují zejména možnost mít vlastní pokoj s pacienty, který si vedete sami. Můžete se kdykoli obrátit na staršího lékaře daného patra. ,,Děláte i vizitu, vyplňujete dokumentaci, plánujete, co s pacientem dál. Vše s vámi proberou a zkontrolují. Velice přínosné pro praxi.“

Sušice - ,,Praxe byla přínosná, mohla jsem si vyzkoušet běžnou práci na interním oddělení.“ Mezi výkony zde vyzkoušené patřilo zavedení kanyly, náběr na Astrup, psaní příjmových a propouštěcích zpráv.

Most - ,,Přiděleného lékaře jsem neměl, každý den se mě ujal někdo jiný, podle mého přání, běhu oddělení... Vyšetřil jsem kupu pacientů, zkusil si echo a jiné usg vyšetření. Na spoustu už jsem určitě zapomněl. Bylo jen na mně, co si chci zkusit a na něco(kardioverze etc.) naopak nebyli pacienti. 10/10“ Praxe domluvena s primářkou.

II.interní oddělení UHN (Uherské Hradiště) – Taktéž dobré hodnocení.1 lékařka byla přidělena, věnovala se. Vyzkoušeno: punkce ascitu, příjem pacienta, ranní vizita, vytažení CŽK.

Nemocnice Nové Město na Moravě - ,,Přidělen mi byl vedoucí oddělení. K dispozici a velmi ochotní byli i ostatní lékaři na pracovišti. Věnovali se mi různí lékaři / sami nabízeli praktické vyzkoušení dovedností. Velmi doporučuji.“

Oblastní nemocnice Příbram - ,,Každý den jsem byla s jiným lékařem a kromě snad jednoho dne, kdy neměli moc čas se mi věnovali a nabízeli ať si píchnu punkci nebo ať se poslechnu zajímavý nález. Výkony: punkce ascitu, nabírala jsem Astrup a slyšela jsem spoustu dosud neslyšeného. Primář je sice zvláštní, ale milý a snaží se abychom viděli vše zajímavé z interny... Nabídl nám, že když půjdeme na noční urgentní příjem uzná nám to jako 2 dny praxe.. Jen v Příbrami chybí katlab, ale jinak je tam všechno.“

Liberec - ,,Denně jsem dojížděla autobusem a nestíhala jsem ranní hlášení - primář tedy o mně nevěděl a nikoho mi nepřiřadil (jinak lékaře určí, je moc hodný). Sama jsem se pár mladých lékařů chytla hned první den. Chce se to nebát, ptát se, snažit se zapojit, zajímat se, usmívat se a všechny zdravit. Bavilo je to a rádi své zkušenosti předávali medikům. 
Vždy mi našli program - byla jsem na sále (elfyz i katlab), na echu, v poradně, prováděla jsem s dopomocí elektrickou kardioverzi, viděla jsem připojení a po pár dnech odpojení pacienta na ECMO, prošli se mnou kauzuistiky, mnoho EKG, prošla jsem pár pacientů na oddělení a slyšela jsem různé poslechové nálezy. Pak jsem se díky nim dostala na týden na urgentní interní příjem - denně sem přijíždělo mnoho pacientů s různorodými diagnózami. Zde se mi věnoval především MUDr. Tomáš Pavlů, velmi hodný, milý, vstřícný a chytrý člověk. Dostala jsem pacienty a sama udělala příjem - psala jsem na počítači, ve volné chvíli jsme to společně prodiskutovali a zkontrolovali. Ostatní lékaři mi ukazovali své pacienty, pokud měli třeba zrovna zajímavý poslech plic, srdce, echo nález, zvětšená játra... 
Díky sestřičkám jsem po domluvě mohla párkrát odebrat krev, napojit pacienta na EKG. Prováděla jsem veškeré fyzikální vyšetření, včetně per rectum, a také trochu neurologické - měla jsem pacienta na vozíku s hypersenzitivitou celého těla. A naučila jsem se popisovat EKG - více informací než po nás chtěli ve škole.“

Další názor: ,,Naučila jsem se pracovat na počítači se zdejším programem - což beru jako hlavní cíl interní praxe - přeci jen, doktoři na interně hlavně jen píší. Velmi se mi tu líbilo. Určitě přínosné. Avšak nedoporučuji sem jít na všeobecnou internu. Není to má vlastní zkušenost, ale z jiných zdrojů vím, že na zdejší interně není zrovna příjemný primář. Dokáže vám ze stáže udělat peklo. P
okud chcete jít do Liberce a mít suprovou stáž bez stresu a ubrečených kapesníků a něco se naučit, udělejte to jako já. Podejte žádost o praxi na kardiologii (stejná budova) a poté si domluvte urgentní interní příjem. Bude zde různorodost jako na všeobecné interně, kde byste byli jen u lůžek (většinou dostanete jeden svůj pokoj, o tyto pacienty se sami staráte - může se stát, že budete mít celý týden ty samé) a co je lepší, uvidíte mnoho případů v jeden den. Ať už pacienta po ICHS, s cirhózou jater či po CMP. Je zde stále akce.“

Čáslav – První názor: Každý den asi 7 hod. Výkony: ascites, kardioverze, odběry, celkové vyšetření atd. Primář se věnoval.
Druhý názor - Pokud nevadi oddělení, kde nejsou komplikované stavy pacientů, ale obyčejná maloměstská interna o pár doktorech, tak zcela doporučuji. Hodný personál, všichni se mi věnovali. Mohla jsem se zapojit do procesu. Občas se ptali i oni mě, ale když jsem nevěděla odpověď, nikdo na mě nebyl nepříjemný.

Pelhřimov - ,,Hodně doktorů bylo vstřícných, dokonce s námi prošli něco ze státnicových otázek. Hlavně MUDr. Šmrha, Foltýn, Paták. Zcela určitě doporučuji, milé prostředí, fajn lidi a snaží se něco předat.“

Havlíčkův Brod – „Přidělena jedna doktorka. Velice skvělá praxe, věnovali se mi na maximum, měla jsem i svého pacienta, psala příjmovou zprávu, chodila i na jiná oddělení s pacienty, prováděla praktické věci, jako punkce břicha, odstranění CŽK, kardioverze. Určitě doporučuji, úžasný primář i celé oddělení.“

Kolín - ,,Praxi zde vřele doporučuji. Jedná se o větší interní oddělení, takže je zde možnost chodit i po různých specializovaných ambulancích (gastro, kardio ...). A mladší lékaři se rádi ujmou mediků a snaží se je něco naučit. Ano, dostala jsem přidělenou lékařku, která se mi věnovala a snažila se mi něco z vědomostí předat. Byla velmi ochotná a milá. Výkony: cévkování muže, arteriální astrup, elektrokardioverze, punkce ascitu.“
POZOR opět došel i jeden negativní: ,,Oblastní nemocnice Kolín - stráveno prům. 7 hodin/ den. Většinou se mi nikdo nevěnoval, musela jsem se věcně vnucovat. Nedoporučila bych."

Oblastní nemocnice Mladá Boleslav - ,,Na oddělení se člověk musel spíš vnucovat, i když na velkých vizitách mě lékaři upozorňovali na zajímavé nálezy a primář často říkal, ke komu bych se měla po vizitě vrátit a dovyšetřit si ho, pokud se jednalo o zajímavý nález. V ambulancích byli milí, i když tam člověk většinou jen seděl a koukal. Rozhodně doporučuji centrální příjem, kde to bylo nejpestřejší, a když medik vyvine snahu, nechají ho vyšetřovat a psát zprávy. Cévkování, vyšetření per rectum, na žádost mi ukázali práci s defibrilátorem, píchala jsem subkutánní injekce, udělala jsem si plánované příjmy a pak samozřejmě fyzikální vyšetření, včetně neurologického. Více mě nenapadá, ale seznam je krátký především kvůli mé vlastní zdrženlivosti. K medikům se stavěli velmi pozitivně a po dohodě s personálem bylo možné dostat se ke všemu, co člověka zajímalo. Také mi bylo umožněno podívat se na jiná oddělení - lékaři ochotně zavolali a oznámili, že posílají medika. Rozhodně doporučuji. Primář byl velmi vstřícný a staví se velmi pozitivně ke vzdělávání mediků.“
Druhý názor: ,,Lékaři byli ochotní, pokud ovšem medik vyvine snahu - od jiného studenta vím, že toho si tam dva týdny ani nevšimli, když neprojevil zájem o obor a něco si vyzkoušet. Plusem bylo rozhodně i to, že šatnu jsem měla v lékařském pokoji s vybavenou kuchyňkou, ledničkou a počítačem, kde jsem mohla prohlížet zprávy pacientů, protože mi primář zajistil vstup do databáze Medea. Když si zajdete na personální oddělení, poskytnou vám vlastní kartu na otevírání dveří, takže odpadá i poněkud otravné zvonění. Obecně je po dohodě s lékařem nebo sestrou šance si vyzkoušet mnoho výkonů. Doporučuji.“
Druhý názor: ,,Pokud tu praxi nechcete moc hrotit a spíš chcete mít klid, tak je to ideální. Když chcete mít pokoj, nechají vás být a můžete si u počítače "prohlížet" chorobopisy pacientů. Výkony:  bohužel toho moc nebylo, psal jsem jenom jednu příjmovou zprávu na centrálním příjmu, vyhodnocoval jsem EKG, ale jinak nic moc – stráveno 4 hod. denně. Ráno po hlášení mě buď primář někam poslal nebo později jsem si sám říkal, kam bych chtěl jít. Když jsem se domluvil s hematology, šel jsem se koukat na trepanobiopsie, jindy jsem zase šel do endokrinologické ambulance. Velice ochotní byli bratři Košťálové.

FN Ostrava - ,,Sama jsem si říkala o výkony, které chci vidět a provádět. Vycházeli mi maximálně vstříc. Odběry, sono, péče o rány, fyzikální vyšetření, ekg,... Ano, pokud chcete ulejvárnu lze se ulít. Pokud chcete praxi a rady mladých kolegů, tak si aktivně říkat a vyhoví vám.“

Vojenská nemocnice Brno: Přidělena pplk. MUDr. Tomanová. Provedeny odběry krve. Stráveno 4 hod/ den. Obecně doporučuje.

Dále doporučeno několik zahraničních nemocnic:
Např. přes Volunteering solutions domluvena praxe v Royal Thai Navy Hospital Bangkok, kardiologie.
Další studentka se podívala do Afriky: ,,Nejlepší je jet do rozvojové země (do nemocnice, kterou založila česká charita). Já byla v Ugandě. Všchno jsem si domluvila sama přes charitu. Byla to nejlepší praxe z medicíny obecně. Student/doktor tam dělá vše, od interny po gynekologii, doktoři, co zde pracují, jsou nesmírně inteligentní a snaží se vše předat dál, takže mě nechali dělat úplně vše: píchat pleurální výpotek, vést porody, dělat kyretáže, zašívat laceraci cervixu, kanylovat předčasně narozené, léčit vlastní pacienty ( např. herpes, otrava organofosfáty, srdeční selhání). A bylo mi to uznáno jako praxe z gynekologie i interny.“
Další názor je z kardiologie Klinikum Chemnitz, Německo - ,,Poslala jsem request na kardio a odpověděli mi, že mají letní program pro studenty lf1 a lf2. Pan doktor Stankovič mi byl přidělen. Každý týden byl seminář na dané téma pro studenty na klinice, kamkoliv jsem šla (echo, katlab) byla mi věnována maximální pozornost a vše mi bylo vysvětlováno. Dělala jsem sama příjmy, učila se píchat žíly, komplet fyzikální vyšetření, zápisy. 100% doporučuji. Chápu, není to oddělení v Česku, ale po mé chirurgické praxi na Bulovce jsem to vzdala. Koukat 6 hodin denně, jak někdo něco dělá, studentů si nevšímá, to mi nepřijde jako výuka.


Tak to by bylo shrnutí všech kladných hodnocení nemocnic. V dalším díle (snad za pár dní) shrnu neutrální a negativní hodnocení nemocnic, kde medici byli na praxích z interny. A nakonec doplním zážitky z praxí z gynekologie, abyste si mohli udělat představu, jak to vypadá ve vašem městě.



Opět připomínám - anketu sdílejte, názory budu průběžně doplňovat, pokud mi ji ještě někdo vyplní.



Tak užívejte prázdniny!

0 komentářů :

Okomentovat