Jak dát biofyziku na ÁČKOOO?

pondělí 25. ledna 2016

Jak dát biofyziku na ÁČKOOO?


Tak jsem tu po dlouhé době, svěží a plná života, jupí! (Ano, studuji medicínu, nebojte, nespletli jste si blog.)
Zimní zkouškové mám za sebou, protože jsem biofyziku udělala v předtermínu a ještě k tomu na krásné Áčko (ale na tom samozřejmě nezáleží, hlavně, že to mám!)

Takže teď pro všechny nešťastníky, se kterými velmi soucítím, a přeji jim hodně štěstí na tuhle záludnou zkoušku:

1. Nepodceňujte přípravu! (To jsem vám hodně pomohla, co? :D ) Ne vážně, hodně lidí říká, jak moc jednoduchá zkouška to je, a že histologie a anatomie se s tím ani nedají srovnat, ale přesto, je to jediná zkouška v zimním semestru a tak je potřeba se na ní fakt naučit, ať ji nemusíte opakovat. Takže hezky vypracované triplety, a jedeme (zkouší i tento rok dle tripletů z minulých let).

2. Pozor na příklady! Říkáte si, jó, příklady nám tam nedají, to je v pohodě, to počítal jen Uspávač Hadů na přednáškách. Ale právě v tom je zakopaný pes. Prof. V. si totiž moc rád pošmákne na příkladech typu:
Vypočítejte korekci vidění pro pacienta, který vidí bod na optotypu z 30 cm, ale zdravé oko by ho vidělo z 1 m.
Nebo například kolik rtg. záření pohltí nádor 15 cm pod kůží, když je rentgenka(5Gy) v dálce 30 cm.
Nakreslete chod paprsků optickým mikroskopem a různé příklady s numerickou aperturou.
Jak by vypadal fázový diagram vody po přidání soli (viz Raoultovy zákony).

3. To, co si napíšete na "potítku", nikoho moc nezajímá. Je to hlavně pro Vás, ale co jsem slyšela i od ostatních z ročníku, na ten papír se vám nikdo skoro ani nepodívá, a když už tak jen na vzorečky, teorii musíte odvykládat sami a většinou se váš zeptají na teorii z úplně jiné otázky, než jsou ty z vašeho tripletu.

Omlouvám se, že komiks není úplně HD, ale nejde mi to normálně stáhnout z té stránky, kde je vyrábím, takže jedu výstřižky :/
4. Vzorečky, vzorečky, vzorečky. Ano, hraje se tu na krátkodobou paměť. A ano, zeptal se mě na vzoreček na osmotický tlak, volnou entalpii, entropii, entalpii klasickou, první a druhý tmd. zákon, Henryho zákon, a pak ještě nějaké, ale to už jsem zapomněla :D

5. Jednotky, jednotky, jednotky. (A taky jejich odvozování.)

No schválně, víte, čeho to jsou jednotky?
6. Buďte sebevědomí. Učili jste se na zkoušku pět dní a máte pocit, že v tom plavete jako Jack v poslední scéně Titanicu? Hlavně si z toho v den zkoušky už nic nedělejte, prostě tam nakráčejte a vydejte ze sebe maximum. No když to nedáte, tak příště, konec konců, tři pokusy jsou vlastně docela dost. Když zkoušející uvidí, jak tam sebevědomě kráčíte a začínáte vysvětlovat teorii k první otázce z tripletu s úplnou jistotou (i když u toho říkáte každou druhou větu špatně), tak si také může říci, že jste třeba jen nervózní, a že to máte určitě skvěle naučené.

Důkaz, že někoho ta biofyzika může i zajímat!


7. Neučte se jen z tripletů a skript, zabruslete i do "Odmaturuj z fyziky" nebo sem -> http://fyzika.jreichl.com/ . Základní znalosti středoškolské fyziky se vždy cení a navíc díky nim, budete moct lépe "vařit z vody".

8. Je to všechno o štěstí, ale štěstí přeje připraveným (jak řekla naše úžasná tutorka :)

Na závěr mě napadá už snad jen citát z tradičních videí o první pomoci, které nám pouštěli každoročně v září na biologii na gymnáziu, a který se k tomuto tématu až hrozivě hodí...Neštěstí nechodí po horách, ale po lidech. 
(Protože proč na závěr psát něco pozitivního, že ano? Ne ale nebojte, ta biofyzika prostě JDE! A nakonec tam vyhodí stejně úplné minimum lidí, takže na ten třetí pokus už to dá fakt snad každý. :)

A taky nedoporučuju se odhlašovat z termínů, které jste si zapsali původně, ale to už je hodně individuální. Na prvním předtermínu u nás totiž vyhodili skoro polovinu lidí, takže pozor na to, bylo nám tam řečeno, že když už máme předtermín, tak to musíme umět dokonale.

Tak vzhůru do letního semestru, učit se na letní pitvy a histoluuu <3 A jak probíhá vaše zkouškové?

13 komentářů :

  1. Opravdu milé číst takový článek týden před zkouškou kdy mám opravdu pocit,že vůbec nic neumím a že se to fakt naučit ani nedá. Ale moc gratuluji!!! Doufám,že ten optimismus za týden taky najdu,i když to áčko rozhodně nebude :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Budu ti moc držet palce, ale ty to máš jisté ;) A taky jsem předtím měla pocit, že neumím nic :D

      Vymazat
  2. Popravdě? mám taky A, a vzorečky sem neuměla skoro žádný.. :D ono je to fakt o štěstí.. a taky o tom že prof.V. a prof.B. sou nesrovnatelný :)

    OdpovědětVymazat
  3. Velká gratulace, jseš šikulka :) Já měla z biofýzy dvojku, ale doteď si vzpomínám na tu hrůzu před. Přece jen je to první zkouška a člověk vůbec neví, co čekat. Tak si hlavně pořádně užij zasloužené volno, v letňáku vám asi trochu přituhne :)

    OdpovědětVymazat
  4. Kdo tě zkoušel? :)

    OdpovědětVymazat
  5. Z biofyziky už se rosím teď a to jsme ještě ani s výukou nezačali :D přijímačky z fyziky jsem udělala jen díky tipovačkám a vzdálené mlhavé paměti z hodin na gymplu, takže neumím teď už tuplem nic, to bude veselo :/

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj! Jako potenciální uchazečka jsem náhodou zabrousila na tvůj blog a po po přečtení tohoto článku mě zajímalo, jak dlouho (tydny?) ti zabrala priprava na zkoušku z biofyziky, že jsi to tak skvěle zvládla? A jak je to na jedničce doopravdy z vyhazováním treba prave od prvni zkousky? Škola se mi líbí a nejsem lajdák, jen mě tyhle fámy trošku děsí. Jinak blog je skvěle čtivý:) hodne stesti s anatomií a jen tak dál!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj a děkuju, jsem ráda, že to někdo čte :D Naprosto ti rozumím s těmi obavami - já měla jako uchazečka úplně stejné pocity. Ale co se týče naší zkoušky z biofyziky, tak vyhozeni byli hlavně lidé, co se buď nestihli podívat na všechny otázky, nebo byli přehnaně vystresovaní. A i tito lidé to v drtivé většině na druhý pokus dali. Takže prošlo takových 9 lidí z 10, v průměru. A ti vyhození byli špíš ti, co už vážně dál studovat nechtěli.
      Přípravou jsem se trochu zabývala už o vánočních prázdninách (vypsala jsem si ke každé otázce třeba 7 vět) a pak se k tomu zase vrátila asi týden/dva před zkouškou. Jelikož jsem měla předtermín, tak jsem jela jako fretka, ale spolužáci, co měli řádný termín tak si to učení protáhli na celých 14 dní, ale zase to jeli v klidu a tolik nepospíchali. Od nás z kruhu to dali všichni, z toho dva lidi na druhý pokus.
      Rozhodně se jedničky neboj, je to těžká fakulta, ale o to víc tě to motivuje se učit, když vidíš, že jinde jedou třeba pomalejc, nebo že se na dvojce nemusí učit až tak podrobně karpální kosti. :D Ne fakt, není to tu žádnej nadlidskej výkon, prostě si všichni jdeme za svým snem. Každopádně nevím, jak to bude se zkouškou z anatomie...na to jsem sama zvědavá.

      Vymazat
  7. Ahoj,
    pořád někde čtu, že triplety otázek se dají stáhnout na stránkách ústavu, jenže tam žádné takové triplety nejsou, tak nevím kde jste je našli

    OdpovědětVymazat